Svevišnji,
svemogući, dobri Gospodine,[1]
Tvoje su
hvale, slava, čast i blagoslov svaki.
Jedino tebi,
Svevišnji, dolikuju,
i nijedan
čovjek dostojan nije ime Ti izreći.
Hvaljen
budi, moj Gospodine, sa svim stvorenjima svojim,[2]
posebno s
gospodinom bratom Suncem,
koje je dan
i rasvjetljuješ nas po njem.
I ono je
lijepo i sja velikim sjajem:
Svevišnji, Tebe označava ono.[3]
Hvaljen
budi, moj Gospodine, za brata Mjeseca i zvijezde:
na nebu si
ih stvorio sjajne, krasne i lijepe.[4]
Hvaljen
budi, moj Gospodine, za brata Vjetra,
za zrak i
oblak i vedro i svako vrijeme,
po kojem
uzdržavaš stvorove svoje.
Hvaljen
budi, moj Gospodine, za sestru Vodu,
koja je
korisna vrlo i ponizna i dragocjena i čista.
Hvaljen
budi, moj Gospodine, za brata Ognja,
po kojemu noć
rasvjetljuješ:
i on je
lijep i mio i snažan i jak.
Hvaljen
budi, moj Gospodine, za sestru našu,
majku Zemlju[5]
koja nas
uzdržava i nama upravlja
i izvodi
plodove razne i šareno cvijeće i travu.
Hvaljen
budi, moj Gospodine, za one što opraštaju rad ljubavi
Tvoje
i podnose
bolest i nevolju.[6]
Blago onima
koji ih podnesu mirno
jer ćeš ih
Ti, Svevišnji, okruniti.[7]
Hvaljen
budi, moj Gospodine, za sestru našu tjelesnu Smrt,
kojoj
nijedan živući čovjek umaknuti ne može:
Jao onima
koji umiru u grijesima smrtnim;
blago onima
koje smrt nađe u volji presvetoj Tvojoj,
jer druga im
smrt nauditi neće.
Hvalite i
blagoslivljajte Gospodina moga i zahvaljujte
i služite
njemu u poniznosti velikoj.
[1] Tri
pridjeva kojima Franjo započinje Pjesmu temeljni su za njegovu teološku
meditaciju: Bog je svevišnji u svome misteriju,
svemogući u stvaranju, dobar u djelu
spasenja.
[2] Pjesma
je svojim izričajem otvorena za različita tumačenja, kao zahvala Bogu za
ljepote stvaranja ili pak kao pridruživanje hvale
stvorova hvali pjesnika. Neki dijelovi
Pjesme možda daju više osnove za jedno, neki za drugo
tumačenje.
[3] Sunce
označava Boga, govori o Bogu koji »je svjetlost i tame u njemu nema
nikakve« (1 Iv 1,5).
[4] Pridjev
kojim Franjo pripisuje sjaj zvijezdama clarite, deminutiv od clare u hrvatskom
nema istoznačnicu, a omogućuje mu izraziti
stupnjevitost sjaja različitih nebeskih
svjetlila: Sunce naime »sja velikim sjajem«, koji
nadmašuje sjaj zvijezda.
[5] Zemlja
je sestra jer je i nju Bog stvorio, a majka je jer sudjeluje s Bogom u rađanju
živih bića i hrani ljude svojim plodovima, a životinje
zelenom travom upravlja u očima
poljodjelaca, budući da daje jelo životinjama.
[6] Čini se
da je motiv oprosta radi Božje ljubavi uvršten nakon što je Franjo uspio
pomiriti žestoko zavađenu crkvenu i svjetovnu vlast i
Asizu biskupa Gvida i gradskog
načelnika, ’potestata’ Oportula.
[7] Ovdje
odjekuje Franjin uzvik »Dobro došla moja sestro smrti!« (2Čel 217). Franjo
vidi smrt kao već preobraženu voditeljicu u pravi
život, premda sveti Pavao kaže:
»Kao posljednji neprijatelj bit će obeskrijepljena
smrt« (1 Kor 15,26).
0 Primjedbe