Peto poglavlje Pravila Manje braće (u
daljnjem tekstu Pravilo) tematizira
rad kao odrednicu življenja franjevaštva. Pravilo nam donosi način života svetog evanđelja što ga je nadahnuo Svevišnji,
napisao sveti Franjo, a potvrdio papa Honorije III. Sveti Franjo je želio odjelotvoriti
evanđelje u životu svoje braće te im je ostavio
principe života po kojima će biti prepoznatljivi u društvu, nasljedujući stope Gospodina
našeg Isusa Krista.1
Naš Spasitelj je hodio
ovom Zemljom čineći mnoga znamenja i
čudesa, ali nije mu bio stran i fizički rad. To
nam neizravno poručuje evanđeoski ulomak gdje je Isus nazvan sinom drvodjelje.
Isus je, odrastajući u obitelji Marije i Josipa, obrađivao drvo svojim rukama uz svoga
zemaljskoga oca i hranitelja te tako doprinosio egzistenciji obitelji (usp. Mt 13, 55).
Samim time rad je od početaka kršćanstva
posvećeno djelo. Franjo iz Asiza je također
radio; na početku svoga procesa obraćenja on je popravio crkvu sv. Damjana. „Dok je
neprekidno radio na popravku spomenute
crkve, želio je da u njoj neprestano budu
zapaljene svjetiljke… Dok su drugi radili, i
sam je ustrajno radio. Stanovnicima nedaleko od crkve i slučajnim prolaznicima je govorio francuskim jezikom: ‘Dođite i pomognite
mi popraviti crkvu sv. Damjana.’”2
Kasnije
je njegov rad dobio oblik apostolata u naviještanju evanđelja i svjedočenja Isusa Krista.
Osnovna postavka poglavlja o radu u
Pravilu je tvrdnja da je rad milost darovana od Gospodina. Dakle, nema svatko iste
mogućnosti, sposobnosti, vještine, ali i
volju za radom. Ona braća kojoj je Gospodin udijelio milost da rade, moraju
raditi vjerno i predano te u tom smislu
otkloniti nerad koji je nazvan neprijateljem duše.3
Milost koju Gospodin daje onima koji rade možemo promatrati kroz
evanđeosku prispodobu o talentima
(usp. Mt 25, 14-30). Talente koje nam je
Bog dao moramo mudro, svrsishodno iskoristiti. Ti talenti, odnosno darovi koje
smo primili, su na dobro i izgradnju nas
samih, ali i zajednice kojoj pripadamo. To
može biti vjerska zajednica, obiteljska,
redovnička, župna pa i radna zajednica,
športsko i kulturno društvo.
U okviru redovničke zajednice u franjevačkom redu ovdje dolazimo do dimenzije služenja koja se može odjelotvoriti kroz aktivno korištenje vlastitih
talenta za izgradnju te iste zajednice.
Uz svima nam dobro poznati fizički rad,
postoje i druge vrste rada; tako poznajemo intelektualni rad, kreativni rad,
proizvodni rad, individualni rad, rad u
paru i grupama. Sve te kategorije i oblici rada doprinose napretku i izgradnji zajedništva ukoliko svatko uloži onu
količinu truda i volje po mjeri darovane
milosti. U tu svrhu treba marljivo obavljati povjerene službe. Netko koristi Franjevačkih Osamsto Franjevačkih Osamsto
svoje sposobnosti u fizičkom radu kroz
održavanje samostanskih prostora, zelenih površina u samostanskom vrtu, radu u
kuhinji i slično. Drugi pak pastoralno djeluju za spas duša. Onaj pak kome je darovan intelektualni kapacitet u znanstvenom
smislu, te talente treba koristiti za rast
zajednice kroz umna dostignuća. Isto tako
i oni koje su providnosti braća odabrale da
vode bratstvo sv. Franje onim putem koji
je utemeljitelj zamislio, trebaju nastojati
izgrađivati zajedništvo kroz evanđeoske
principe. Bitno je da su talenti iskorišteni,
da nisu zakopani. Služenje možemo promatrati i kroz opću raspoloživost za ono što
je volja Božja za nas koju nam On prenosi
preko generalnog ministra i provincijskih
ministara, gvardijana, odgojitelja. Riječ
ministar ima svoj korijen u latinskoj riječi
ministrare koja označava služenje. Isus
nam u tom smislu poručuje da nije došao
biti služen, nego služiti (usp. Mk 10,35-45).
Na tragu ovih svetopisamskih temelja sv.
Franjo je običavao reći za sebe da je sluga
Božji. Time je on odredio putokaz koji je slijeđen kasnije kroz opće akte Reda kojima
je propisan način života, želeći protumačiti
poglavlja Pravila. Tako je određeno: „Neka
braća ljubavlju duha dragovoljno služe i
slušaju jedni druge, zajedno tražeći znak
-
ove volje Gospodina Boga.”
4
Braći služimo
čineći duhovna i tjelesna djela milosrđa.
Među ovim djelima milosrđa svatko može
pronaći neki oblik svoga iskazivanja ljubavi
i poštovanja svakome bratu te u tom smislu
nasljedovati Krista po primjeru sv. Franje.
Posljednji pasus šestog poglavlja Pravila
donosi nam franjevačku varijantu „zlatnog
pravila” iz Evanđelja. U njemu je predstavljen način postupanja prema bolesnoj braći,
prema onima koji su potrebni naše pažnje
i skrbi. „I ako koji od njih oboli, ostala ga
braća moraju posluživati kako bi željela da
se njih poslužuje.”
5
Ovdje uočavamo jasnu
aluziju na one evanđeoske riječi: „Sve, da
-
kle, što želite da ljudi vama čine, činite i vi
njima. To je doista Zakon i Proroci.” (Mt 7, 12)
Uz rad koji se kao Gospodnja milost preporučuje, odmah se nastavlja tvrdnja da
se ne gasi duh svete molitve i pobožnosti
kojemu sve ostalo vremenito treba služiti.
6
„Moli i radi” je drevno monaško, benediktinsko načelo koje su u 13. stoljeću
preuzeli i novonastali redovnički, prosjački redovi. Molitva i rad su kao dvije strane
jedne medalje jer nema uspješnog rada
kod franjevca koji nije osnažen i potaknut
nadahnućem iz molitve. Isto tako, nema
ni istinske i iskrene molitve koja se ne os
-
tvari u djelo u susretu sa svakim bratom u
franjevačkom bratstvu i svim ljudima kojima
smo poslani. Tako se provodi u djelo misija
i apostolat rada i služenja u Pravilu Manje
braće. fra Marko Plejić
1 Usp. Oporuka našeg svetog oca Franje 14
2 Usp. Životopisi sv. Franje: Legenda trojice drugova 24
3 Usp. Pravilo Manje braće 5
4 Generalne konstitucije Reda Manje braće, čl. 7. - 3.
5 Pravilo Manje braće 6
6 Usp. Pravilo Manje braće 5
0 Primjedbe